Efter en lång tid av förberedelser och planering var det så äntligen premiär för VFB AB’s ”nya” upptagningsverksamhet sedan vi blivit uppsagda från Kraftverksplan. Under helgen har det pågått en febril verksamhet på alla håll och här kommer några kommentarer och bilder.
- Nya ytor på Lövudden/Johannisberg. De nya ytorna på Lövudden/Johannisberg blev klara för VFB AB att ta i anspråk i onsdags 2013-09-18 sedan besiktning av ytor och el genomförts. Först att ”flytta in”var” tältet som med sina många delägare och ”rutin” på att flytta tältet hit och dit i stan snabbt reste upp stommen på den nya planen. Nu väntar man på att en ny tältduk skall anlända under nästa vecka. Strax därefter flyttade många gamla/och nya skjulägare in med verktyg och material i massor och under lördagen kunde man se en oerhörd aktivitet. Ett album med bilder från den nya uppställningsplanen finns här.
- Upptagningsvagn på Lövudden. Efter några veckors övningskörning var det så dags att ta upp båtar ”på riktigt” med den nya upptagningsvagnen på Lövudden och arbetet flöt på över förväntan. Många båtägare var där och tittade på och de båtägare som blev upplyfta och avtällda på stöttor på den nya planen verkade vara nöja med den service som gavs. Ett album med bilder på upptagning med upptagningsvagn och avställning på stöttor finns här.
- Pelarkranen. Parallellt med upptagningsvagnen så jobbade även pelarkranen på Lövudden med mer trditionell upptagning till egna båtvagnar. Dessa kördes sedan iväg till de alldeles nya ytorna. Album med bilder finns här.
- Lögarängen. I fredags var det första upptagningsdagen på Lögarängen. Nyheterna på Lögarängen var att vi använder en ny lyftentreprenör, Kranbilscentralen, som kör med sina specialbyggda kranbilar där båten kan vila i stöttor på flaket under transport till uppställningsplatsen för ökad säkerhet. Nytt för i år på Lögarängen är också en ny spolplatta och reningsanläggning bredvid kajen där alla båtar måste bottentvättas innan transport till uppställningsplatsen. Ett album med bilder finns här.
